Mitt bloggande

1 - Hur länge har du bloggat?
Sedan 2007 har jag för mig. Jag började förstp å blogspot.com, men överigt i februari 2008 till blogg.se.

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
När jag började blogga så var det inten hypertrend att göra det. Visst, Blondinbella och Kenza fanns, men de var inte lika stora som nu. Bloggen var ett sätt att uttrycka sina tankar, mer eller mindre privat. 

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Jag har alltid gillat Kenza. Hon är självständig och kör sitt eget race och vinner på det. Hon tycks stå med båda fötterna på jorden och verkar inte ha drabbats av den hybris som råder i kändisbloggvärlden.

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag har nog förändrats på det sättet att jag är inte lika personlig längre. Eller personlig och personlig. Det är på två sätt. Ibland blir jag väldigt djup och väldigt personlig. Nuförtiden så öppnar jag upp mig när bägaren rinner över och jag känner att jag inte kan hålla det inom mig mer. Mina absolut första inlägg från Blogspot.com var nog mer komiskt inriktade känns det som nu när jag ser tillbaka.

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Jag har några få som jag prenumenerar på via Bloglovin, och sen har jag några som jag lsäer lite då och då när jag inte har något annat för mig.

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
De allra flesta är dagboksbloggar skulle jag vilja påstå.

7- Nämn en bloggare (obs:länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Jag brukar läsa Blondinbellas blogg, och hon är så pass långt ifrån mig man kan komma.
Jag vet itne om jag tycker om den dock, för jag tycker att hon börjar sätta sig så högt upp. Hon är inte lika jordnära längre anser jag. Kanske därför jag läser den?

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Emelie Nilsson och jag drar jämt.. ;)

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Jag vill inte att mina anhöriga läser min blogg, för jag vill inte att den ska spegla våra relationer till varandra på ett annat sätt än det vi har idag. Det är skillnad på den privata Caroline och på den bloggande verisonen av mig.

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Av den respons jag fått så har de inga problem med det, utan saknar mig när jag inte bloggar. Min blogg är ett sätt för att att hålla kontakten och vara mer delaktiga i varandras liv, även om vi inte längre bor i samma stad.

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Det är alltid svårt att dra en gräns för vad som är för privat och vad som är okej att gå ut offentligt med. Men jag tycker att jag är rätt medveten om vart min enga gräns går. Jag tar aldrig upp privata bråk, mellan mig och Fredrik exempelvis. Visst, jag kan nämna det, men jag går aldrig in på detaljer. Dessutom håller jag mina nära och kära utanför bloggen så mycket som möjligt, om de inte samtycker om det vill säga. Jag skulle aldrig hänga ut någon.

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Förutom det ovanämnda så skulle jag aldrig beröra saker som jag inte skulle kunna stå för.

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag söker inte bekräftelse i form av att bli en känd bloggerska, utan jag söker snarare bekräftelse i den bemärkelsen att visa att jag finns.

14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Av och till. Om du aldrig träffat mig så skulle du aldrig kunna lära känna den privata Caroline, utan den offentliga. Via bloggen bjuder jag på delar av mig själv, men inte på allt. Det spar jag på för att skydda mig själv.  

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Inte riktigt vad jag vet. Men jag har fått goda kontakter med mina läsare via exempelvis Facebook.

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Absolut! Det gäller hela tiden att hålla båda fötterna på jorden och inte bli någon som man inte är. Jag tycker som safgt att många kändisbloggare börjat tappa fotfästet och tror att de är så mycket bättre än många andra. Medvetet och omedvetet.

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?
Nej. Jag har lärt mig att stänga av och inte ta åt mig. Klagar man på någon annan utan anledning så beror det ofta på avundsjuka.

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Tidigare skulle jag nog svarat ja, men jag har lärt mig att stå på egna ben och vara uppriktig om vad jag tycker och tänker. Man ska stå för sin åsikt, och därför ska jag inte heller ångra något jag skriver. Det jag skriver speglar mina känslor just för tillfället, och det betyder att det jag skriver är ärligt i just det ögonblicket. Väljer jag att publicera ett inlägg så tar jag också ett ställningstagande till att det är min åsikt, och då får jag ta det.

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Tidigare var det pressen at publicera något, men efter en 3 månaders bloggpaus i somras så kom jag fram till att det är JAG som bestämmer när och vad jag ska publicera, vilket leder till att det blir mer positivt och stressupplösande för mig. Däremot kan jag känna att offentligheten är en stor nackdel.

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
I dagsläget kan jag inte svara på den frågan. Den som fortfarande läser får själv se svaret.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0