Vad blir det för mat - Ungstorsk



Idag fick det, till Fredriks förpestelse, bli ungstorsk till middag. Inser nu att det kanske inte ser allt för aptitligt ut på den här bilden, men jag lovar er - tycker ni om torsk så är det här skitgott! Och nej, torsken är inte utrotningshotad längre. Brorsan min som är frysansvarig på ICA Kvantum har sedan länge tillbaka gett klartecken om att det är grönt att köpa det, men samtidigt är ett bra alternativ hokifilé. Aja..

På tal om mat. Vi åt på IKEA och det blev kottlettrad (såklart) och jag passade på att fråga en sak som jag länge funderat över: hur många kotlettstänger gör de av med, dvs de där långa stängerna som de skivar upp i skivor. Jag fick veta att i lördags, när det var löning dessutom, så hade de gjort av med hela 57 st köttstänger på IKEA i Valbo. Det ni!

Vill ni ha receptet?

Ungstorsk för 3-4 personer

400 gram djupfryst torsk
ca 0,5 dl vetemjöl
3 cm purjolök
1 tomat
smör/margarin
1 dl räkor (vi tycker inte om räkor, så vi skippar det)
2,5 dl matlagningsgrädde
salt och peppar

♥  Ställ ugnen på 225 grader.
♥  Dela upp det djupfrysta torskblocket i 3-4 bitar och lägg dem i en ungsform. Låt det vara mellanrum mellan bitarna.
♥  Strö över mjölet över torskbitarna.
♥  Hacka purjolöken (vi skivar den först, sedan delar skivorna på mitten) Skär tomaten i skivor och dela sedan tomatskivorna på mitten. Strö ut i formen.
♥  Tillsätt de tinade räkorna om du vill ha såna. 
♥  Skiva smör med en osthyvel och strö över fisken. Det räcker med en liten bit per torskbit. 
♥  Salta och peppra efter beeeehag, som Melker skulle ha sagt. 
♥  Kasta in firren i ugnen i ca 30 min.
♥  Servera med kokt potatis.   


 


Kommentarer
Postat av: sandra ♥

sv: ja skor är underbartD:

2010-03-29 @ 22:49:25
URL: http://sandrakess.blogg.se/
Postat av: matilda

Gott det ser ut =)

2010-03-30 @ 10:33:16
URL: http://qwentus.blogg.se/
Postat av: Julia

Nyinköpta som i alldeles nyligen!? Vart!!? Must have!

2010-03-30 @ 11:02:25
URL: http://juliaederyd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0