Hur jag har råd att shoppa en massa jämt



Lina ställde en fråga som jag faktiskt hade tänkt besvara redan innan jag fick den. Det har blivit en hel del inköp på senaste tiden, och jag skäms lite själv över hur mycket jag har handlat. Men det finns några hemligheter bakom det hela som kanske kan var tips för även er;

Jag spar! Jag får shopaholicperioder två gånger per år ungefär, oftast i samband med terminstarter. Vid dessa får man mer pengar + att jag under loven arbetar och tjänar en hel del pengar. Visst, jag handlar även mellan dessa perioder, men inte lika intensivt. Jag har alltid en budget att göra av med, coh jag håller den.. Oftast i alla fall ;)

♥ Rabatter och fynd! Som ni kanske märkt så är majoriteten av mina plagg köpta till ett rabatterat pris. Jag är inte allt förtjust i REA-snurrorna i butikerna, utan brukar faktiskt hoppa över dem. Tycker alltid att de ser så fruktansvärt överfulla ut, och oftast är det bara skit där (enligt min smak och mitt tycke). Däremot får jag väldigt ofta rabatter från Kappahl, Lindex och H&M och jag ser till att utnyttja dem! Dessutom tänker jag logiskt. Har jag procentuella rabatter på en butik så ser jag till att spendera dem på dyra ting. Jag kan t ex gå runt inne på Lindex och välja ut vilka saker jag vill ha, kollar vilket  som är dyrast och ser till så att rabatten dras på just den varan. Som mina boyfitjenas t ex. De kostar 499 kr, men med 30% rabatt betalade jag dryga 350 kr. Det lönar sig!

Vi har ett separat matkonto! När vi flyttade ner hit till Gävle så knallade jag in på Handelsbanken och startade ett nytt konto anknytet till mig och såg till så att vi fick ett VISA-kort till det. På det här kontot för vi varje månad över en summa pengar, och den summan har vi att röra oss med i matväg. Alltså behöver jag inte bekymmra mig om den här punkten på mitt egna konto, utan det jag har kvar där efter räkningar och överföringar är den summan jag har att disponera hur jag vill. Jag för alltid över pengar till mitt sparkonto, och resten shoppar jag oftast för. Inget krångel med att ständigt inte veta hur mycket pengar jag egentligen kan shoppa för, och vi behöver inte krångla för att få matutgiften jämn. Det smartaste valet jag gjort!

♥ Ibland lever jag jävligt fattigt! Haha, behöver jag säga något mer om den här punkten egentligen? :) Jag bränner oftast pengarna på engång, och får vara fattiglapp resten av månaden, medan Fredrik gottar sig i sin rikedom.


Kanske dessa tips kanske kan vara något för er också? Kom bara ihåg att detta fungerar för mig, och det kanske inte alls fungerar för dig. Vi är alla olika och har olika sätt att hantera saker och ting. Men ni kan ju testa om ni vill.

Kommentarer
Postat av: Zizziee

Sv; Okej, har du några favoriter du vill tipsa om kanske ? Alltid kul o veta (:

2010-03-28 @ 18:48:06
URL: http://zizziee.bloggsida.se
Postat av: cajsa

fin blogg :)

2010-03-28 @ 18:52:38
URL: http://cajsawennerberg.blogg.se/
Postat av: julia ♥

fin blogg & bra tips! :)

borde testa, hehe..

2010-03-28 @ 19:06:50
URL: http://thejuliia.blogg.se/
Postat av: Anonym

:)

2010-03-28 @ 19:11:02
URL: http://tanyk.blogg.se/
Postat av: Lina

Tack för svaret.. du gör det bra :)

2010-03-28 @ 19:17:00
Postat av: Sandra

Haha jag känner igen mig, kändes ungefär som att du beskrev mig i inläggget haha. Då är vi två om det! :)

Och självklart är jag intresserad av ett sminkkit!

kram

2010-03-29 @ 10:39:24
URL: http://tobadforyou.blogg.se/
Postat av: p

haha känner igen mig läskigt mycket i hur du hanterar pengar- ekonomisk och oekonomisk på samma gång;)

2010-03-29 @ 10:45:52
URL: http://ihpm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0