Sanningen om Michael Jackson?

Jag har alltid tilhört dem som har dömt Michael Jackson. Jag var även en av dem som ansåg att Jackson skulle bli dömt till livstid fängelse för övergrepp mot minderåriga. För mig var han en äcklig pedofil som förtjänade att ruttna i fängelse.


Men efter han död den 25 juni 2009 förändrades mina åsikter. Jag tror att det är en kombination av mina akademiskas studier och de dokumentärer jag varit med om, men främst minnesstunden igårkväll. Jag har fått lära mig att vara objektiv och inte personlig i mitt tänkande, och jag har tänkt om. Jag var inte där, så jag har ingen rätt att döma Michael och påstå att han faktiskt har förgripit sig på minderåriga. Endast de inblandade vet sanningen, och en jury avgjorde att han inte var skyldig. Vi människor ska tänka kritiskt i vår vardag för att skydda oss själva, men vi måste också förlåta och gå vidare.

Michael blev anklagad för att var en usel far till Prince Michael, Paris och Prince Michael II. Britney blev anklagad för att vara en usel mor till Sean Preston och Jayden James. Så klart.. Media måste ju alltid hacka på någon, och vem är inte ett perfekt offer, om inte de största? de säljer ju. Jag lovar er: jag skulle vara en mycket sämre mor till mina barn om jag hade några och om jag blev så pass provocerad av media. Samtidigt är vi inte med familjen inom stängda dörrar. Vi vet inte hur de har det tillsammans, så vem är vi att döma deras förhällanden?
Michael gjorde allt han trodde han var kapabel till för att skydda sina tre älskade barn mot det liv han genomgick. Michael fick aldirg vara barn själv, men han försökte i alla fall skydda sina barn mot att få samma barndom som han fick. Han barn bar masker endast för att de inte skulle kunna bli igenkända för sina ansikten. Vad mer kan man göra? Beviset på Michael Jacksons fadersengagemang fick världen på minnescermonin igår på Staple Center. Hans 11åriga dotter Paris greppar tag i micken och yttrar sig, för första gången, inför publik. Inför 11.000 människor säger Paris att hennes pappa var världens bästa pappa, och att hon älskar honom så mycket. Vad mer behöver världen för bevis än det? Han barn älskade honom, och för dem var han världens bästa pappa.

MJ's bror Marlon höll på minnescermonin ett känsloladdat tal. "Hur mycket kan en människa ta egentligen /.../ nu kanske de lämnar dig ifred, Michael". Och det är så sant. Vi människor kan inte ta hur mycket som helst, vi orkar inte det. Men Michael kämpade verkligen, och han stod ut med mer än vad vi andra skulle kunna klara av. Han var en fighter.

Nej, jag har i alla fall ändrat uppfattning. Michael Jackson var en hjälte. En hjälte som skänkte mer pengar än han egentligen borde till välgörenhet. Mer än  vad någon annan människa någonsin har skänkt. Han skrev låtar med budskap. Budskap som behandlade rasism, världsfred, sjukdomar och välmående. För mig har han gått från ett äckel till en hjälte. Ni väljer själv, men väg fördelarna mot nackdelarna innan ni dömer. Se sanningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0