Fredriks fredagsöverraskning

Eftersom Fredrik har tentaveckor nu och vi ses så lite under dessa perioder så ville jag vara lite extra puttinuttig (som jag egentligen hatar) och styrde upp en hemmagjord trerätters som överraskning när han kom hem från Ångströms. Och visst borde jag allt öppna en restaurant?!



Till förrätt serverades en Skagenbakelse. Denna är väldigt enkel att göra. Till denna kreation tog jag tre skivor franska som jag tryckte ut cirklar av. Jag la en i botten först, och på den så hade jag skagenröra blandat med creme fraiche. Sedan en cirkel till som jag kladdade lite röra på i ett tunt lager som "klister" åt en skiva gravad lax. Jag tod sedan den sista brödbiten och bredde den lika med "klister" och la den på fisken. Ovan på allt så kladdade jag ut skagenblandningen. På sidorna har jag endast creme fraiche och dekor av dillkvistar. Som topping en snurrad skiva citron, en halva cocktailtomat och en dillkvist. SKITGOD rent ut sagt!




Huvudrätten blev en rätt som var planerad till torsdagen egentligen, men eftersom Mamma, Pappa, Andreas, Helena och Isak kom på matbesök så blev det ändrade planer och Dragonfisken fick bli en huvudrätt denna kväll istället. Det blir så roligt som man gör det. Receptet på denna hittar ni här.




Efterrätten blev en simpel men en av Fredriks favoriter, nämligen vaniljglass med varm hjortronsylt. Ekologisk så klart!

Kommentarer
Postat av: Em

Men när du fyller, är man garanterad en skagenbakelse då eller? ;)

2010-10-11 @ 22:06:46
URL: http://annaemelie.wordpress.com
Postat av: Helena

Duktig du är!

2010-10-11 @ 22:09:33
URL: http://minbloggpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0