Dags att byta karriär?


Alltså, jag måste ju byta karriär, för jag är, inte för att skryta eller så men en jävel i köket! Jag kände igårkväll att den nya hälsosamma jag skulle äta morotssoppa idag efter förmiddagens gympass. Jag har i min egna receptsamling ett recept som jag aldrig tidigare testat och jag tänkte att I'm gonna give it a go, men med lite ändringar. Jag menar, det måste ju innehålla dragon på ett eller annat sätt! Så detta är min morotssoppa. Dock är den mer orange i verkligheten och inte currygul som på bilden, men ljuset i köket och regnvädret utanför ville inte samspela riktigt.


för... ja inte vet jag hur många personer... 4-5 kanske behöver du:

♥  4-5 stora morötter (beroende på hur överdrivet stora du tar)
♥  ½ gul lök
♥  1 msk olja
♥  1 liter vatten
♥  2 st fisk- eller grönsaksbuljongtärningar. ajg tog grönsaks för det var det jag hade hemma. Ert beslut! 
♥  200 g räkost. Ja just det, räkost... Lika skeptiska som jag i början?
♥  2 dl creme fraiche
♥  ev 0,5 dl turkisk yoghurt. Det är en smaksak. Själv vill jag gärna ha den där syrliga smaken som den ger.
♥  Salt & peppar efter beeehaaag som farbror Melker skulle ha sagt.
♥  Koriander. Ja inte vet jag hur mycket jag tog. Jag är ju som sagt så grym i köket så jag kör på magkänslan.
♥  Dragon


Och nu gör du så här:

1. Skala och riv morötterna fint. De små hålen med andra ord. Hacka löken. Fräs morötterna och löken i oljan i en kastrull. En rymlig sådan.
2. Tillsätt vattnet, buljongtärningar, räkost och creme fraiche.
3. Låt koka en sisådär 15 minuter. Rör om då och då och HA KOLL. Låt Facebook vara. Om du Facebookar där emellan så kan du med stor säkerhet räkna med att du bokstavligen kokar soppan på spisen. Tro mig. Jag vet med erfarenhet nu.
4. Red eventuellt soppan med Idealmjöl eller Maizenaredning. Beror på hur tjock du vill ha soppan.
5. Smaka av med salt, peppar, koriander och turkisk yoghurt.
6. Bränn dig på tungan när du smakar av.
7. Mixa soppan med en stavmixer.
8. Vid servering, strö över lite dragon. Dragon är ett hemligt vapen.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Låter gott..

Varför inte hoppa av skolan nu och sadla om?!!

Ska skicka ett recept på en tomatsoppa till dig senare som jag hoppas du kommer att tycka om.

By the way.. ska ner till Gävle 4 okt och kolla ögonen, kanske du har lust att leka lite då?

2010-09-16 @ 15:47:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0