Pasta, Ost & Skinksås



Efter årsskiftet så kommer vi att få ny kyl, frys och spis, vilket gör att vi måsta äta ur frysen för att slippa så mycket krångel som möjligt. Maten här hemma tryter samtidigt som det kräksnöar utanför, så jag tog vad vi hade om man säger så. Pasta, Ost & Skinksås, låter det smaskens? Det fick bli min lunch idag i alla fall.

Ett tips: Koka pastan i grönsaksbuljong. På det här sättet får den en god smak och du slipper salta. Perfekt för dig som vill sänka ditt kolestrolintag.

Till sås till 2 personer behöver du:

2,5 msk vetemjöl
2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl riven ost i valfri kategori
150-200 g tärnad rökt skinka. Jag älskar Picnic Bog!
1 pressad vitlöksklyfta
1-2 krm chilikrydda
Salt & peppar
½-1 msk dragon

Vispa samman vetemjölet med en skvätt av grädden. Värm upp under omrörning, och tillsätt sedan resten av grädden. Låt koka upp.
Strö i osten under omrörning och låt osten smälta i såsen på låg värme.
Smaksätt med kryddorna och den pessade vitlöken.
Tillsätt slutligen skinkan och låt Ost & Skinksåsen sjuda i några minuter.





Kommentarer
Postat av: Elin

Jag vill inte vara den som är den men kolesterolnivåerna i blodet ökar ju inte med ett ökat saltintag. LDL-halten minskas genom att begränsa intaget av mättade fetter och transfetter och istället öka intaget av HDL genom enkelomättade och fleromättade fettsyror.. ;)



Puss! <3

2010-11-25 @ 23:43:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0