Gulaschgryta

Jag skrev ju tidigare att jag höll på att laga en ny dish, och att den verkade bli supergod, och nu kan jag avslöja att den blev skitgod och att det var nedanstående maträtt. Jag älskar att experimentera när jag lagar mat, men tyvärr suger jag på att dokumentera mina mängder, utan jag går bara på känsla och smakar av tills jag träffar mitt i prick. Men här är på ett ungefär det recept jag fick fram:





Gulaschgryta med ris (bilden gör inte grytan rättvis!) ca 4-5 port

500 g grytbitar av nötkött
1 gul lök
1½ msk paprikakrydda
½ msk chilikrydda
1 liter vatten
1 röd paprika
1 liten burk skivade championer
2 köttbuljongtärningar
2-3 vitlöksklyftor
400 g krossade tomater
ca 1 tsk salt
Basilika
Dragon
Maizena redning


♥ Hacka löken och fräs den i en gryta/stor kastrull. Tillsätt ca 3 dl vatten, paprikakkrydda, chilikrydda, championer och hackad paprika. Låt koka på svag värme under lock.
♥ Skär grytbitarna i mindre bitar (Jag delade varje "normalstor" bit på två, och de större på tre). och bryn dem i en stekpanna.
♥ Tillsätt grytbitarna till grytan och tillsätt resten av vattnet. Smula i buljongtärningarna och rör om tills de löses upp.
♥ Tillsätt krossade tomater och pressad vitlök.
♥ Smaka av med salt, peppar, basilika och dragon.
♥ Låt puttra på svag värme i ca 45 minuter.
♥ Tillsätt Maizena redning för en tjockare konsistens (här är smaken som baken. Jag föredrar krämigt istället för blaskigt).
♥ Låt puttra ytterligare 15 minuter medan du rör om då och då.
♥ Köttet ska vara mört och grytan ska vara skitgod när den är klar!

♥ Servera med ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0