Ugnstorsk

Jag gillar inte potatis nå vidare, men till den här ungstorsken som mamma har framställt äter jag det mer än gärna. Nu vet jag att man ska vara snål med att äta torsk, men som min storebror som är frysansvarig på ICA Kvantum här i Söderhamn säger: det spelar ingen roll om svenska folket slutar köpa torsk. Den kommer ändåså in till oss i affärerna, och om ingen köper den som slängd det bort istället. Och då har den fiskats i onödan. Och hur bra är då det? Däremot så behöverm an inte köpa tosk var och varannan vecka. Och dessutom så är inte torken allvarligt utrotningshotad längre.


Till ca 3-4 portioner behöver du:


♥ 400 g otinad ishavstorsk
♥ 200 g skivad purjolök
♥ 100 g smör
♥ Salt och peppar
♥ Mjöl
♥ 1-2 dl grädde
♥ Räkor
♥ 1 tomat


Gör så här:

Lägg det otinade torskblocket i en smord ungssäker form.
Strö över lite mjöl, salt och peppar.
Täck över med purjolök, skivad tomat och räkor.
Klicka över smöret.
Häll till sist över grädden.
Grädda i ugnen i 225º i ca 30-35 minuter.


Servera med kokt eller pressad potatis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0