Tips om rätt med kycklingfilé?

Nyss hemkommen från min lunchdejt med Lotta, och jag är mätt och belåten. det blev gamla kära Tacobaren och jag tog en burritotallrick och Lotta en nachotallrik as always. Sjävl hade jag aldrig testat brriton, men jag kan säga att jag kommer göra det fler gånger då den var behagligt god. Sedan gick vi vidare till Kappahl där jag köpte en eyemask som kommer vara skön att ha med på flyget om 12 dagar och sedan gick vi vidare och testade klänningar och nått silverjippo som Lotta gillade och som jag fick mannekenga i. Till sist fick jag också ner hyrfilmerna i brevlådan så nu är det gjort. Det tog bara ett tag för mig att få dem dit. Slutligen hamnade vi på Alén där jag köpte kycklingfiléer så det räcker för ett tag framöver. Kanske det kan bli något gott och smarrigt till helgen av dem. Någon som har något tips?  

Faktum är att jag sitter och skriver på min loggbok nu och det är ju inte alls svårt. Men det är bara så sjukt tjatigt att börja skriva.

Kommentarer
Postat av: Karoline

Här är tre kyllingfilé rätter som jag hittat på bloggar, minns ej vilka just nu men ändå :)



1.

Kycklinggryta



4 portioner

300 g kycklingfilé

1 tsk olivolja

10 st champinjoner

0,5 st zucchini

1,5 msk grönsaksfond (el grönsaksbuljong)

1 msk tomatpuré

2 st vitlöksklyftor

1 st gul lök

10 cm purjolök

2 dl matlagningsgrädde

Tärnade tomater

salt och peppar.

En skvätt soja

1/2 tsk Sambal Oelek (för att få lite mer hetta i grytan)



Hacka/skiva grönsakerna. Bryn kycklingen och tillsätt alla grönsaker utom tomaterna när pippin fått lite färg. Fräs tillsammans i någon minut. Tillsätt grädden, tomatpurén, grönsaksbuljongen, apelsinsaften och sojan. Salta och peppra samt tillsätt Sambal. Låt puttra i ca 15 minuter. Tillsätt tomaterna när det nästan är klart.



Servera med ris (eller om du äter enligt GI så kör utan och ät förslagsvis en sallad till)



2.

4 kycklingfiléer, ca 500 g
2 vitlöksklyftor
2 äpplen
1 dl salta jordnötter
1-2 tsk hackad röd
chilifrukt
2 msk jordnötssmör
rivet skal och saft av 1/2 lime
1 msk farinsocker
1 dl vatten
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1 hönsbuljongtärning
1 msk smör
1/2 tsk salt 







Gör så här:
Skär kycklingen i strimlor/kuber. Kärna ur och strimla äpplena. Skala och hacka vitlöken. Hacka nötterna. Vispa ihop nötter, chili, jordnötssmör, lime, farin, vatten, grädde och smulad hönsbuljong i en gryta. Låt koka upp. Bryn kycklingen, lite i taget i smör i en stekpanna. Lägg över i grytan och låt koka några minuter. Smaksätt med salt. Fräs äpple och vitlök och rör ner i grytan. Servera med kokt ris.



3.

1 grillad kyckling benas ur

2 dl okokt vanligt ris, kokas upp som vanligt

1 röd paprika tärnas



Blanda ihop:

2 dl creme fraiche

2.5 dl mellangrädde vispas

3 msk chilisås

1 dl mangochutney orginal

2 dl riven ost

2 tsk curry

2 tsk paprikapulver



Lägg det kokta riset i en smord form och sen kyklingbitarna, sista paprikan.



Vispa grädden och rör i resten av ingredienserna. Lägg röran överst och in i ugnen på 225 i 15-20 min



När den är klar kan man strö över cocosflingor och servera med en god sallad och lite vin kanske?



:)

2008-11-18 @ 22:49:00
URL: http://wordsareveryunnecessary.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0