Jag har en dröm...

Varför ska vi kvinnor få dras med alla bekymmer här i världen? Vi förväntas ploppa ut stora skrikiga ungar (dock hemskt söta när kladdet är borta), vi ska ha en massa mens och vi måste käka preventivmedel (som jag bara måste säga att mina är de bästa i världen. jag menar, det kan inte bli säkrare än att inte kunna ha sex överhuvudtaget). Utöver det ska vi städa, tvätta, laga mat och se glada ut. Jajamensan, är det inte en underbar värld vi lever i, kvinnor? God bless the world!
Förresten, har ni märkt att jag varit ÄNNU mer teknisk av mig och lagt in Dagens namn? Alltså, snart blir jag rädd för mig själv. Jag kommer känna mig överambitiös. Och sen kommer jag snart ha en snygg design också förhoppningsvis. Länka till mig, för sjutton!
Men annars är det bra. Tittar för tillfället på Oprah, som idag är ett specialavsnitt döpt till The dream lives, a Martin Luther King day-special. det är alldeles farscinerande, och hans tal, I have a Dream, är det vackraste och mest berörande tal jag någonsin hört och läst. Då talet är svårt att få tag på i fullständig text på svenska, så slänger jag här ut den kortare versionen av det, men det är lika gripande ändå

Martin Luther King - jag har en dröm

"Så jag säger er, mina vänner, att jag trots dagens och morgondagens svårigheter har en dröm.
Det är en dröm med djupa rötter i den amerikanska drömmen om att denna nation en dag kommer att resa sig och leva ut den innersta meningen i denna övertygelse vi håller för självklar: att alla människor är skapade med samma värde.
Jag har en dröm om att en dag före detta slavar och slavägare skall sätta sig ner vid samma broderskapets bord på Georgias röda berg.
Jag har en dröm om att en dag, till och med staten Mississippi, en stat som försmäktar i orättvisans och förtryckets hetta, skall förvandlas till en oas av frihet och rättvisa.
Jag har en dröm om att mina fyra små barn en dag skall leva i en nation, där de inte bedöms efter färgen på sin hud utan efter måttet på sin karaktär.
Jag har en dröm om att en dag, nere i Alabama med dess hätska rasister, med en guvernör vars läppar dryper av ord som medelväg och ogiltigförklarande, att en dag små svarta pojkar och små svarta flickor skall kunna fatta händerna på små vita pojkar och små vita flickor som systrar och bröder, just här i Alabama.

Med denna förtröstan kommer vi kunna arbeta tillsammans, bedja tillsammans, sträva tillsammans, gå i fängelse tillsammans, stå upp för friheten tillsammans, med vissheten om att vi en dag kommer att vara fria.

Så låt frihetens klockor ljuda från de mäktiga bergen i staten New York.
Låt frihetens klockor ljuda från de bergande Alleghennierna i Pennsylvania.
Låt friheten ringa ut från Klippiga Bergens snötäckta toppar i Colorado.
Låt friheten ringa ut från de böljande sluttningarna i Kalifornien.
Men inte bara där.
Låt friheten ljuda från Stone Mountain i Tennessee.
Låt friheten ljuda från varje kulle och mullvadshög i Mississippi, från varje bergssluttning, låt frihetens klockor ljuda.
Och när vi låter frihetens klockor ljuda, när vi låter dem ljuda från varje by och småstad, från varje stad och stat, då kommer vi närma oss den dag när alla Guds barn - svarta män och vita män, judar och kristna, katoliker och protestanter - kan fatta varandras händer och stämma in i orden i en gammal negro spiritual: "Äntligen fria, äntligen fria, tack Allsmäktige Gud, äntligen är vi fria."



image30
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0